Tuesday 31 January 2012

...hujan.....

okeyh..
now ni tgah ujan lebat..awan HITAM berarak sana sini..mcm dlam keadaan MARAH yg teramat sgt..kilat BERDENTUM DENTAM.. saling SABUNG MENYABUNG di dada langit yg biru bertukar KELABU itu...AIR MATA sang langit jatuh mencurah2 ke PERUT BUMI..satu demi satu titisan nya jatuh bertalu-talu..AIR mengalir deras tanpa arah tujuan mencari HALUAN masing2..masing2 sibuk bergerak ke sana ke mari mencari SANG LONGKANG..pokok-pokok dan daun-daun merimbun MELIUK LENTOK mengikut nafsu masing2...si pohon kelapa yg KURUS MELIDI itu berhempas pulas menarikan pelepahnya yg panjang mengurai  dan menarikannya KE UTARA DAN SELATAN..

cahaya SANG MENTARI senja tidak kelihatan..yg kelihatan hanya ANGIN yg menghempas kuat menandakan ketidakpuashatiaannya..dan juga AIR MATA sang awan dan langit..
dari dalam rumah, aku dapat mendengar DERU sang angin...
dan rintih SANG BUMI...

mak pula berlari ke sana ke mari memikirkan adik yg bakal balik dari sekolah ke rumah jap lagi..risau anaknya kena BERMANDI ujan..risau anaknya DEMAM pada keesokan hari..mcam 2 la kasih seorang ibu..tiada tolok banding nya..

di sebalik LETERAN nya sebenarnya terselit kasih sayang yg x dpat di lihat oleh mata kasar tapi oleh mata hati ank sendiri..

aku juga seorang perempuan..
suatu hari nanti pasti aku juga akan mempunyai anak2 sndr..pasti aku juga akan risau seperti mak...
dari jauh aku dah nmpak mak mencari tudung dan payung..nk menjemput anak lelaki nya yg berumur 13 tahun tu pulang dari sekolah..sekejap lagi mesti mak akan g tggu tepi jalan n bwak payung g jemput adik..
MAK MAK...

bila aku ckap dkat mak aku dgar bunyi bas dkat luar..mak terus kelam kabut cari slipar nk g tgok adik...jelas tampak kerisauan di wajah mak..padahal bunyi lori...
hmm..di tgah ujan lebat mak tggu adik..aku x bg mak p..tp mak kesian dkat adik...

bila ujan dah reda ckit..bwu la hati mak tenang ckit..
cam pham2 lak ujan ni kn...

okeyh..next story...................

No comments:

Post a Comment